Forum www.ziemiaczestochowska.fora.pl Strona Główna

Kawaleria Dywizyjna 7DP
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.ziemiaczestochowska.fora.pl Strona Główna -> II Wojna światowa
Autor Wiadomość
41pp
Mentor



Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 268
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Cz-wa, Wa-wa, Bystrzanów

PostWysłany: Pon 11:42, 06 Gru 2010    Temat postu:

Pozwolę sobie "wrzucić trzy grosze", na temat KD, 7DP. 03.12 /a więc w piątek/ , w miejscu wybranym od dawna, poruszyliśmy ten temat, z Adamem, "Białym Orłem".
Wydaje mi się że, KD, mobilizowała się 31-01, w Częstochowie i nigdy pod Kłobuckiem nie była, tym bardziej pod Krzepicami.
Szanowne Panie i Panowie, ciekawe jest to, że "siódemka", jako jednostka "nadgraniczna", miała kłopoty, brak D-ców dywizjonów, w 7PAL, jednocześnie wystawiając dyon dla 55rez DP, bodajże 65 dal /75mm/.
Źródła Steblik + Rybicki /Pod Znakiem, LiK/
Ta ostatnia pozycja, jest na pewno dyskusyjna, ale chyba coś wnosi, na temat "bałaganku".

Jeśli ktoś mi wskaże, w rozkazie nr 151,
[b]1939, wrzesień 01, Częstochowa,- Ogólny rozkaz operacyjny nr 1 dowódcy 7Dywizji piechoty, do wycofania się na pozycję główną i jej obrony.
Mapy 1:100 000, Częstochowa - Woźniki
.
Wzmiankę o KD, to stawiam krzynkę "nektaru"!!![/b

Chyba, że Gen Gąsiorowski, był "przynapity" , razem ze sztabem, w co trudno uwierzyć.
Pozdrawiam
gmv
I zapomniał o swojej KD.
Co jeszcze trudniejsze.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez 41pp dnia Pon 11:51, 06 Gru 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
8total4
Administrator



Dołączył: 02 Gru 2009
Posty: 288
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z "siódmej reduty"

PostWysłany: Pon 22:49, 06 Gru 2010    Temat postu:

miroslav napisał:
Witam ponownie
Nasze nieporozumienia są tylko drobnym odbiciem dyskusji jakie
toczyły się w latach 70 i 80 wśród Kombatantów.
Poza tym nie ma dobrej rozmowy bez różnicy zdań.
Od dłuższego czasu szukałem kontaktu z rodziną Majora Kazimierza Mikołajewskiego.Jak widać dzięki forum jest to możliwe.
Sądziłem że na mnie spoczywa obowiązek wyjaśnienia negatywnych uwag
mojego przodka.Życiorys należy czytać tak jak teksty napisane w okresie komuny ,między zdaniami.Czyli "dopóki byli z nami oficerowie nic złego nas nie spotkało".
Ostatnio przypadkowo na forum Odkrywcy przeczytałem zdanie które
mnie poruszyło .Ktoś w temacie poszukiwań artefektów napisał cyt "Nasi pooszli na Kielce" odnośnie walk 7DP w okolicach Janowa,Złotego Potoku.
Natrafiłem na piękną relację Płk Glabisza dotyczącą walk o okolicach
Wiśniówki która pokazuje jak owo "pooszli" wyglądało.
Sądze że będę mógł wrzucić skany.
Co do zdjęć
Niemiecki żołnierz z którego albumu pochodzi wcześniej opisywane ujęcie nie posiadał aparatu.
Został ranny podczas walk i koledzy udostępnili swoje zdjęcia.
Tak więc ,choć teren w odpowiada okolicom Krzepic nie ma pewności.
Jednak jak się dowiedziałem poza Warszawą Częstochowa
jest najlepiej udokumentowana fotograficznie.
Wcześniej czy później zdobędę ujęcia z Krzepic i okolic.
Pojawiły się fotki kolumny transportowej prawdopodobnie 2DLek.
Częstochowa,Olsztyn,Jura,Kielce,Annopol.Patrzyłem na rozpad tego albumu.Tak znika historia.
Wikami podeślę swój telefon porozmawiamy.
Pozdrowienia.


Witaj Miroslavie.
Sprawdzałem z ciekawości w książce Mokra-Działoszyn, i jest dość solidnie opisane iż jeden z pułków Wołyńskiej BK dozorował na kilku kierunkach, m. in włączając obszar Krzepic jako miejscowości.

Wątpię aby 7DP jako dywizja nadgraniczna nie sformowała Kawalerii Dywizyjnej, natomiast wątpię także aby od 31. Sierpnia udało się zmobilizować pełen szwadron (raczej nierealne), zwłaszcza iż z końmi (kawaleryjskimi) często bywało problematycznie.
Kolejną sprawą jest fakt, iż od mobilizacji marcowej i późniejszych zarządzeń alarmowych, przy okazji omawiania jednostek - nie pojawia się nawet słowo o Kawalerii Dywizyjnej w 7DP.
Mogła ona już wcześniej powędrować pod granicę i dozorować na bieżąco, tak jak zwiady kolarskie (o których mowa jest, kiedy o kawalerii do 1.IX kompletna cisza), a jednak tego nie dokonała.
Dla dywizji piechoty szwadron kawalerii był jednostką często bardzo dużej wagi, więc wątpię aby pominięto ją w Ordre de Bataille do 31. Sierpnia 1939r.

Widać były kłopoty z mobilizacją oddziału (co mnie wcale nie dziwi) - tłumaczyły by to opóźnienia w marszu na Krzepice, jeżeli takowy się odbył.
Wilkowiecko i sytuację wokół niego - tłumaczył bym jedynie próbą przebijania się do Krzepic 1.09.1939r, ponieważ gdyby wyruszono wcześniej, oddział zająłby wyznaczone miejsce.

w zasadzie KD pojawia się w relacjach tylko pod tym "nieszczęsnym" Wilkowieckiem 1.IX.1939r - a następnie dopiero 3. Września, kiedy próbuje się przebić spod Janowa, gdzie zostaje przyciśnięta zmasowanym ogniem Karabinów Maszynowych.
Nie ma w ogóle jasnych przesłanek o tym, czy oddział spod Wilkowiecka ściągnął do Częstochowy,, w jakiej liczebności, czy został rozbity, czy nie..
Drugiego Września, podczas obrony miasta także nic nie słychać na temat "Krakusów" 7DP, ani w porządku odmarszu oddziałów z miasta, gdzie pewnie kawaleria dywizyjna pełniła by rolę oddziału rozpoznawczego, bądź osłaniającego odwrót.

Wojenna zawierucha, mogła spowodować braki w źródłach, oraz niejasności, w związku z tym iż do mobilizacji powszechnej chyba raczej K.D. 7DP nie istniała, po wcześniejszym rozformowaniu jej.

Armia Kraków W. Steblika jest niezwykle wartościowym opracowaniem i zbiorem wiedzy jeśli chodzi o Wrzesień 1939r., natomiast obawiam się informacje tam zawarte są zbyt ogólne, i lepiej obrazują ruchy wielkich jednostek, aniżeli mniejszych oddziałów i pododdziałów.
Zawiera jednak mniejsze, bądź też większe błędy takie jak umiejscawianie śmierci Majora Józefa Pelca z 74pp pod Złotym Potokiem 3 bądź 4 Września 1939r.
[Jak powszechnie wiadomo, Dowódca ten opuścił kocioł Janowski i udało mu się przebić razem z grupami 74 gpp. do lasów iłżeckich, gdzie poległ w walce, z tego co pamiętam 8. lub 9. Września, zanim oddziały wehrmachtu dopuściły się mordu pod Ciepielowem, w którym zabitych zostało około 300 jeńców (głównie dzielni i jedni z najbardziej skrwawionych w bojach 1939r - Żołnierze 74 górnośląskiego p.p.)
opis:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Zbrodnia_w_Ciepielowie_1939 ]

Czasem więc do przekazów płk. Steblika, odnoszę się z delikatnym dystansem, bo mimo tego iż posiadał wiele cennych relacji i materiałów, mógł pewne szczegóły pominąć.


Gdyby byli zainteresowani, można zorganizować spotkanie w szerszym gronie, i podyskutować na temat.
Ostatnim razem nie mogłem się pojawić na spotkaniu z Panem Dobrowolskim, natomiast naszą grupę reprezentował Adam, tak więc Miroslav musisz wybaczyć.

pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez 8total4 dnia Pon 22:51, 06 Gru 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
41pp
Mentor



Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 268
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Cz-wa, Wa-wa, Bystrzanów

PostWysłany: Pon 23:59, 06 Gru 2010    Temat postu:

Dawid, Steblik działał z pozycji ARMII, i trudno wymagać aby był w stanie opisać działanie plutonów, szwadronów, czy kompanii.
Ostatecznie brakowało mu trochę do "geniusza" Dęba B. Który jak wiadomo wiedział wszystko i osobiście " kopał" dołki, pod BAR-y...
Amen.
gmv


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
8total4
Administrator



Dołączył: 02 Gru 2009
Posty: 288
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z "siódmej reduty"

PostWysłany: Wto 2:36, 07 Gru 2010    Temat postu:

41pp napisał:
Dawid, Steblik działał z pozycji ARMII, i trudno wymagać aby był w stanie opisać działanie plutonów, szwadronów, czy kompanii.
Ostatecznie brakowało mu trochę do "geniusza" Dęba B. Który jak wiadomo wiedział wszystko i osobiście " kopał" dołki, pod BAR-y...
Amen.
gmv


Oczywiście, nie mniej jednak szwadron KD to nie jest jakiś tam byle pododdział w świetle walczącej dywizji, i właściwie w wielu tematach jak choćby 18 DP , czy 22 DPg, słyszy się o udziale Kawalerii Dywizyjnej, np. u Porwita.
Dlatego nie wyobrażam sobie aby taką jednostkę w świetle mobilizacji czy walk dało się pominąć podczas pisania.
Tutaj jak zwykle mamy "plebiscyt czarnych plam", czyli nihil novi.

Wiadomo iż W. Steblik pisze z "dużej wysokości", czyli o ruchach wielkich jednostek i wychodzi to zacnie, nie mniej jednak - takie błędy jak sprawa Mjr. Pelca, kiedy ma się do dyspozycji na prawdę wiele relacji i przede wszystkim lata na weryfikację tego - trochę dają do myślenia.
Z tego co wiem, pierwsze wydanie książki "Armia Kraków 1939", oraz następne - ukazały się 4 i więcej lat po śmierci Autora, co też mogło spowodować pewne błędy i niedopatrzenia w tekście.
Sam zarys został sporządzony w 1949r, na uchodźstwie w Londynie, więc stosunkowo niedawno po wojnie.
Pan Steblik jest dla mnie wielkim autorytetem, nie mniej jednak wychodzę z założenia iż wszystko po kolei należy analizować i weryfikować, na tyle, na ile jest to możliwe.
Nie miałem nigdy w ręku kserokopii zarysu Armii Kraków z 1949r, więc nie wiem jak bardzo książka wydana w 1975 od niego odstaje, i ile w niej zostało płk. Steblika, a ile dodał od siebie MON (WIH).

Chodzi o to iż, nie wszystko należy od razu brać do siebie, bez podjęcia się analizy i sprawdzenia czy treść zgadza się z dostępnymi źródłami i faktami.

pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez 8total4 dnia Wto 2:52, 07 Gru 2010, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
41pp
Mentor



Dołączył: 03 Gru 2009
Posty: 268
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Cz-wa, Wa-wa, Bystrzanów

PostWysłany: Wto 15:33, 07 Gru 2010    Temat postu:

Myśle że, na temat KD, 7DP, trzeba będzie zorganizować oddzielne spotkanie.
gmv


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
8total4
Administrator



Dołączył: 02 Gru 2009
Posty: 288
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z "siódmej reduty"

PostWysłany: Wto 17:36, 07 Gru 2010    Temat postu:

41pp napisał:
Myśle że, na temat KD, 7DP, trzeba będzie zorganizować oddzielne spotkanie.
gmv


Proponuję zorganizować mini-konferencję połączoną z wykładem, dla wszystkich chętnych.
Edukacyjno-problematyczną, z głównym tematem - udział kawalerii dywizyjnej 7DP w walkach wrześniowych.
Myślę że bylibyśmy z Adamem w stanie go poprowadzić.
Dodatkowo mogła by się zaprezentować grh im. 27p.p.

Myślę iż jak pogadamy z Muzeum - będzie szansa na salę edukacyjną na taki wykład, i spotkanie grona sympatyków 7dp.
pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
miroslav
Amator



Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kielce

PostWysłany: Śro 23:15, 08 Gru 2010    Temat postu:

Popieram taką propozycję
A nawet z tej okazji postawię skrzyneczkę aby nie było ,że scyzoryki mają węża w kieszeni Smile
Może to zwiększy frekwencję Smile)

Próbowałem porozmawiać z Muzeum na temat KD. Zakończyło się jednak jak zwykle "po brzytwie "bez odpowiedzi.
Może macie więcej szczęścia.
Mogliby jednak zrobić coś więcej .Zorganizować wystawę fotografii z Muzeum Narodowego w Warszawie.
Podobno znajdują się tam albumy 35 Reg.panc..
Naturalnie o ile są tam zdjęcia z września.

Jak pewnie zauważyliście podczas wyjaśniania historii fotografii
przypadkowo odnalazłem jednego z ostatnich żyjących żołnierzy
35 Reg. panc.który walczył w 1939.
Jednak żadnych dodatkowych relacji nie będzie.
Zbyt wiele kampanii,ciężkich doświadczeń i oczywiście wiek.
To nie pozwoliło na zachowanie w pamięci tych pierwszych walk.

jakieś szczątkowe dane mogą znajdować się we wspomnieniach
Antona Sextla ,Hauptwerkmeister ,35Reg.pancerny
(szef warsztatów czołgowych ?)
Skierowano mnie do Narichtenblatt No.38 i nawet owo pisemko pozyskałem
ale wspomniano tam tylko o ich wydaniu z lat 40.

Wycofanie KON z Krzepic nastąpiło w sposób zorganizowany , oddział
zachował spoistość. Choć walki były ciężkie to jednak podawane straty są wyolbrzymione.
Ostatni żyjący żołnierze KON nie potrafili ich sprecyzować .
Czy mogli przekazać obronę innym jednostkom poza 7DP.
Bo przecież nie pozostawili tego miejsca bez obrony.

Czy nie zastanawia Was ,że istnieje wiele informacji
o działaniach BK w tym rejonie
ale nikt nie przypisał sobie półgodzinnej walki z czołgami.
O KD nie ma prawie żadnych informacji.
O obronie Krzepic po 6.30 również
To zbieg okoliczności ?

Zdrowia


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
miroslav
Amator



Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kielce

PostWysłany: Czw 23:32, 23 Gru 2010    Temat postu:

Witam
Minął rok moich poszukiwań.
Chciałbym podziękować wszystkim Kolegom którzy
znaleźli czas by mi pomóc .

Małe podsumowanie Smile
Nie było pisemnego rozkazu co oznacza że KD był w trakcie organizacji.
Ale z moich doświadczeń - "w wojsku nie da się jedynie założyć hełmu na lewą stronę"
więc wyszli w pole jedynie z częścią składu osobowego.
Byli na granicy a uwzględniając czas pojawienia Kazimierza Mikołajewskiego na stanowiskach BK
i niemieckie mapki można określić obszar gdzie znajdowała się KD około 6.30 .
Obejmuje on Krzepice. I to są fakty.

Od początku informacja o raporcie jaki złożył Mjr Mikołajewski u Płk Suskiego
wydawała mi się wyrwana z jakiegoś większego kontekstu.
Ważna skoro relacjonujący pamiętał ją po latach a jednocześnie nie dająca się wyjaśnić
sytuacją i położeniem KD.
Jednak po uwzględnieniu uwagi o nieobecności kadry w trakcie walk KD oraz moich
sugestii dotyczących ich przebiegu wszystko nabiera sensu.
Nie potrafię ocenić w którym momencie Major pojawił się w Krzepicach
jednak moim zdaniem z racji stopnia to On wydał rozkaz o odwrocie.
Odpowiadał za wszystkie jednostki znajdujące się w tej miejscowości.
W osłonie pozostawił swoich żołnierzy KD ( około 70 ludzi ? )
Przyczyna była prosta, pomimo braków kadrowych posiadali stosunkowo
dobre uzbrojenie czyli broń maszynową i rusznice.
Tak więc wycofali się nie tylko oficerowie ale również większość żołnierzy.
Wraz z nimi ewakuowano rannych i poległych . Czyli na cmentarzu w Kłobucku
mogą spoczywać Kolarze 27PP oraz żołnierze KON.

Nie mogli się przemieszczać główną trasą , droga odwrotu wiodła przez stanowiska BK.
Czego dotyczył raport ?. Myślę ,że oprócz sytuacji zostały przekazane informacje dotyczące
metod i taktyki ataku agresora . Pewnie miało to jakiś wpływ na przebieg walk pod Mokrą.

Następnie kadra KD prawdopodobnie udała się do Częstochowy
zdać raport i organizować pozostałą część oddziału.

Co zaszło w Krzepicach ?
Nie sądzę aby otrzymali rozkaz obrony za wszelką cenę .Jak pisałem to tylko
pozycja opóźniająca. Jednak coś poszło nie tak. Prawdopodobnie siła uderzenia
była na tyle duża , że nie mogli się sprawnie wycofać.
( muszę jeszcze sprawdzić dokładnie źródła niemieckie co do ilości broni i ludzi )
Straty w Wilkowiecku to sądzę efekt zaskoczenia grupy żołnierzy KD
w trakcie odwrotu.
Do walk pod Janowem nie znajdziemy informacji o KD bo jako oddział
nie istniał ( był w trakcie formowania)
Jak wpłynął na przebieg wydarzeń brak jednostki zwiadu dywizji ?
To musicie ocenić sami ale dramat 7DP jest uzasadniany również brakiem
danych o położeniu wojsk przeciwnika.

Wszystkim miłośnikom historii życzę
Zdrowych i spokojnych Świąt
Mirek


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez miroslav dnia Pią 13:27, 24 Gru 2010, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
miroslav
Amator



Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kielce

PostWysłany: Śro 20:53, 26 Sty 2011    Temat postu:

Błędy:):
Mjr Mikołajewski pozostał przy sztabie BK
raportował zastępcy Płk Suskiego
Ppor Berezowski wycofywał się inną trasą
więc zbieżność w czasie raportu to przypadek
Resztę nadal uważam za słuszną.

Zdrowia


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez miroslav dnia Czw 9:04, 27 Sty 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
miroslav
Amator



Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kielce

PostWysłany: Śro 22:43, 09 Mar 2011    Temat postu:

Witam
Mam pytanie
Na którym z mostów w okolicy Krzepic
został wysadzony czołg?
Wydawało mi się ,że chodzi o ten obok synagogi.

Jednak poszukując zdjęć natrafiłem na dwa ujęcia wykonane prawdopodobnie przez żołnierzy Baukolone z Bau Btl.97
który we wrześniu został dołączony do 4Pz.Div.

Na pierwszym zdjęciu wysadzony most .
Przy porównaniu z mapą WIG to może most na Piskarze
obok Kuźniczki od strony Wielunia.
Druga fotka -czołg w wodzie.

Zdjęcia dołączę kiedy podpowiecie jak to zrobić Smile
Pozdrowienia Mirek


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cube47pl
Administrator



Dołączył: 29 Lis 2009
Posty: 243
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Choroń

PostWysłany: Nie 0:39, 13 Mar 2011    Temat postu:

Witam,
aby zamieścić zdjęcia na forum, należy je najpierw umieścić na serwisie typu imageshack.com
Wtedy kopiujemy link do obrazka na forum, czy to w znacznikach "[img][/img]" czy bez nich.

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
miroslav
Amator



Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kielce

PostWysłany: Nie 22:02, 13 Mar 2011    Temat postu:

Dziękuję
http://img269.imageshack.us/i/krzep1.jpg/
http://img846.imageshack.us/i/most2.jpg/
http://img853.imageshack.us/i/most3.jpg/

Nie mam jeszcze oryginałów więc w takiej formie
Oczywiście nie jestem pewny co do lokalizacji

Zdrowia


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
miroslav
Amator



Dołączył: 08 Kwi 2010
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kielce

PostWysłany: Czw 21:56, 04 Sie 2011    Temat postu:

Witam
Istnieje tylko jedna pozycja która stała się podstawą
do opisu wydarzeń w tej okolicy.
Oczywiście to "Anatomia " i szkoda że wcześniej jej nie poznałem.
To co Pan Andrzej w niej uwzględnił powtarza się na wszystkich forach .
Naszych i zagranicznych.
Dlatego też, nieważne czy pisze Polak czy Argentyńczyk :
Patrol Por Berezowskiego dzielnie wykonuje swoje obowiązki .
Choć 500 m dalej dwa "nieznane" plutony krwawią w starciu z niemieckimi
czołgami.
Czy znalazłem nowe materiały- oczywiście nie i nie uważam aby były potrzebne.
Są nowe zdjęcia ale dla tej okolicy wykonano ich dziesiątki czy setki więc nie ma sensu ich przedstawiać.
Co wpisuję aby jakoś zakończyć temat.
Pozdrawiam serdecznie Mirek


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
ewabea
Początkujący



Dołączył: 01 Maj 2012
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdynia

PostWysłany: Śro 21:48, 02 Maj 2012    Temat postu:

"Formalnie 3 IX rankiem - dywizja zajmuje planowo wyznaczony rejon" ...... to wobec tego kiedy była bitwa w Choroniu???

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    Zobacz poprzedni temat : Zobacz następny temat  
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.ziemiaczestochowska.fora.pl Strona Główna -> II Wojna światowa Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Strona 7 z 7

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Regulamin